10 Ocak 2008 Perşembe

Millî Eğitim Bakanlığı Ne Yapmalıdır?

Öğretmenlerin niteliği sorunu tek başına bir sorun değil, öğretmenlerin sosyal ve ekonomik sorunları; özlük hakları, çalışma prensipleri ve araç gereçler ışığında ortaya çıkan bir sorundur. Öğretmenlerin yeterli hâle getirilmesi ve daha verimli çalışmalarının sağlanabilmesi için öncelikle bu sorunların giderilmesi gerekmektedir. Burada, Millî Eğitim Bakanlığına önemli görevler düşmektedir. Millî Eğitim Bakanlığı bu konuda kararlı bir yapıda olmalı, öğretmenlerin yapmasını sağlamalıdır. Millî Eğitim Bakanlığı, ilgili birimleriyle (Talim ve Terbiye Kurulu Bakanlığı, Araştırma, Teftiş Kurulu Başkanlığı, Plânlama ve Koordinasyon Kurulu Başkanlığı, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü, Personel Genel Müdürlüğü, Hizmet İçi Eğitim Dairesi Başkanlığı ve diğer eğitim öğretim daireleriyle) öğretmenlerin daha nitelikli hale getirilmesinde şu çalışmalarda bulunmalıdır:
·MEB, öğretmenlerin istihdamında, uzun vadeli, kalıcı bir eğitim politikası oluşturmalı ve bunu devlet politikası hâline getirmelidir. Eğitim fakültelerinin (öğretmen yetiştiren kurumların) dışından gelen, eğitim ile ilgisi olmayan kişiler kesinlikle öğretmen olarak atanmamalıdır.
·Öğretmenlerin ekonomik durumları ile sosyal statü ve özlük hakları iyileştirilmelidir. Bütçeden eğitime ayrılan pay artırılmalıdır.
·Öğretmenlere yönelik olarak televizyon, radyo... vb. görsel-işitsel araçlarla kısa eğitim programları ve konferans, panel...vb. etkinlikler düzenlemelidir.
·Öğretmenlere atandıkları bölgelerde oryantasyon (bölgeye uyumu) eğitimi vermelidir.
·Gerek öğretmenin seçiminde, gerekse de istihdamında yetki, merkezden illere devredilmeli, iller bu yetkiyi alabilecek şekilde yapılandırılmalıdır. Bu doğrultuda, her öğretmene istediği ilde çalışma olanağı sağlanmalıdır.
·Öğretmenlerin örgütlenmelerine olanak tanınmalı; eğitim sendikaları yasal zemine oturtulup, uygulamada daha etkin hâle getirilmelidir.
·Öğretmen yetiştiren orta öğretim kurumları (öğretmen okulları, öğretmen liseleri... vb.) nitelik ve nicelik olarak daha sağlıklı bir yapıya kavuşturulmalı (köy enstitülere ve öğretmen okulları incelenerek yapılanmada bunlardan da yararlanılmalıdır), öğretmen yetiştiren okullara girecek olan öğrencilerde yüksek nitelikler aranmalıdır.

·Her ilde kurulacak Millî Eğitim Akademilerinde aday öğretmene göreve başlamadan önce sağlıklı stajyerlik eğitimi verilmelidir.
·Öğretmenler periyodik olarak sistemli bir biçimde hizmet içi eğitimden geçirilmeli, ihtiyaç duyulan alanlarda ve özellikle eğitim teknolojilerinin kullanılması konusunda yetiştirilmelidir.
·Teftiş sistemi yeniden ele alınmalı; niteliksel değerlendirilme ön plânda tutulmalıdır. Değerlendirme bilgi verici ve yönlendirici olacak biçimde düzenlenmelidir.
·Öğretmenleri belli dönemlerde (3-5 yıl) yeterlik değerlendirmesine alınmalıdır.
·Öğretmene kendini yetiştirmesini sağlayıcı olanakları hazırlamalı, eğitim alanında lisans sonrası öğrenim yapmaları için teşvikler uygulamalıdır.
·Öğretmen evlerini öğretmenlerin sosyal ve kültürel yönünü artıcı (kütüphane, okuma odası....vb.) etkinliklerde bulunmasını sağlayacak biçimde düzenlemelidir.
·MEB, öğretmen yetiştirme ve istihdamı işinde hem kendi içindeki birimlerle, hem de YÖK, DPB, eğitimle ilgili sendika, dernek ve vakıflar ile iş birliği yapmalıdır.
·Kurulacak bir komisyon ile öğretmenlik mesleğinin standart ölçütleri çıkarılmalı ve mesleğe girişte bireyde bu doğrultuda üst düzeyde nitelikler aranmalıdır.
·Öğretmenlik mesleğini cazip hale getirmek için çeşitli teşvikler uygulamalıdır. (öğretmen yetiştiren okullarda okuyan öğrencilere verilen burs miktarı artırılabilir.)
·Okulların fizikî şartlarını iyileştirmeli; donanım, araç ve gereç bakımından iyileştirmelidir.
·Çağdaş ülkelerdeki öğretmenlerin durumunu, öğretmen yetiştirme ve istihdamını inceleyerek o ülkeler ile işbirliği yapmalıdır.
·Öğretmen, uzmanlık gerektiren bir meslekten olmasına rağmen, 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda eğitim öğretim sınıfında bir memurdur. Bu nedenle; öğretmenlik mesleğine özgü bir yasa hazırlanarak uygulamaya konmalıdır (bu doğrultuda hazırlanan MEB Personel Yasa Tasarısı bir an önce çıkarılmalıdır.)
·Özel yetenek isteyen beden eğitimi, resim ve müzik derslerinin

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Paylaşımlarınız için teşekkür eder marka tescil sayfamıza bekleriz.