10 Ocak 2008 Perşembe

Müfettişler Neler Yapmalıdır?

Müfettişlik sistemi şu anki durumuyla yetersiz kalmaktadır. Gerek müfettişlerin sayılarının öğretmen sayıları karşısında azlığı, gerekse değerlendirmenin kapsamının az olması ve subjektif ölçütlere göre yapılıyor olması değerlendirmenin ihtiyaçları karşılamaktan uzak olması sonucunu doğurmaktadır. Bundan dolayı; öncelikle teftiş sisteminin yeniden yapılandırılması gerekmektedir. Bu yapılandırmanın nasıl olacağının da yapılacak yeni bir araştırma ile ortaya konması gerekmektedir.
Diğer taraftan, müfettişler de büyük oranda öğretmen kökenlidir. Dolayısıyla, öğretmenler için gerekli olan bütün nitelikler müfettişler için de gereklidir. Bunun yanında, müfettişlerin hem yönetim, hem de öğretmenlere rehberlik etmesi yönü düşünüldüğünde öğretmenden daha fazla bilgiye sahip olması beklenmektedir. Müfettişlerin yetiştirilmesinde bu özelliklerin dikkate alınması gerekmektedir.
Öğretmenlerin niteliklerinin geliştirilmesinde müfettişlerin yapması gerekenler aşağıda belirtilmiştir:
· Öğretmenlik mesleği ile ilgili kılavuz yayınlar hazırlamalıdır.
· Öğretmenleri değerlendirmede objektif ölçütler kullanmalıdır.
· Bir yıl içinde sadece bir defa değil, periyodik dönemlerde teftiş yapılmalı ve öğretmenlere rehberlik etmelidir. Teftişte özellikle rehberliğe daha fazla zaman ayırmalıdır.
· Öğretim yöntem ve teknikleri ile ilgili olarak öğretmenleri bilgilendirmelidir.
· Yetki ve sorumlulukları konusunda öğretmenleri bilgilendirmelidir. (mevzuat bilgisi)
· Veli-öğretmen-okul-öğrenci ve müfettiş ilişkisini geliştirecek çalışmalar yapmalıdır.
· Öğretmenlerin işbaşında eğitimlerini sağlayacak çalışmalarda bulunmalıdır.
· Öğretmenlere görevleri ile ilgili hizmet öncesi eğitim vermeli, hizmet öncesi eğitimleri sırasında daha çok uygulama yapmalarını sağlayıcı çalışmalar yapmalıdır.
· Meslekî toplantılar düzenleyerek öğretmenlerin değişen ve gelişen durumlardan haberdar olmalarını sağlamalıdır.
· Gerekli görülen bazı konularda dar bölge toplantıları yapmalıdır. (soruna yerinde çözüm önerileri aramaya yönelik)
·Öğretmenlerin öğretmenlik mesleğine olan tutumlarını olumlu yönde geliştirmek için çalışmalar yapmalıdır.
· Denetimde durumsallık ilkesine (değerlendirmeyi öğretmenin bulunduğu ortama göre yapmak) dikkat etmeli; titiz ve duyarlı denetimler yapmalıdır.
· Öğretmenleri sürekli kitap okumaya (özellikle alan bilgisine yönelik) teşvik etmeli, kaynak eserler önermeli ve bu kaynaklara ulaşma konusunda öğretmenlere rehberlik yapmalıdır.
· Sosyal etkinliklerin çocuğun gelişiminde önemli faktör olduğu konusunda öğretmenleri bilinçlendirmelidir.
· Öğretmenlerin bilimsel eser yazma ve eğitim alanında araştırma yapmalarını desteklemelidir.
· Öğretmenlere hizmet içi eğitim kursları verilmesini sağlamalı ve bu kurslarda etkin görev almalıdır.
· Öğretmenin kendi eksikliğinin farkına varmasını ve buna çözüm yolları geliştirmesini sağlamalıdır.
· Öğretmenlere örnek olacak davranışlar yapmalıdır.

Hiç yorum yok: